donderdag 22 mei 2008

Hoe hebben wij geluisterd in 2007 ?

Toegegeven, wij zijn er wat laat mee, maar voor een radiocentrum is het onverantwoord om dit niet met jullie te delen : het luisteronderzoek van 2007. Het CIM meet regelmatig het hoe en het wat van het luisteren naar radio in Vlaanderen. De VRT heeft haar interpretatie gemaakt van die cijfers en de implicaties voor de VRT radiozenders daarnaast gezet.

Een aantal opmerkelijke conclusies uit de resultaten van dit onderzoek en de daaraan verbonden interpretatie:

1. Het bereik van radio blijft een absoluut succes. Net als in 2006 luistert 80% van alle Vlamingen minimum 1 kwartier naar radio op een dag.

2. Radio blijft ook meer een medium dat populair is bij voornamelijk een volwassen doelgroep die economisch actief is.

3. Bij jongeren lijkt de radio wat aan populariteit in te boeten. De jonge zap- en multimediageneratie luistert ook minder lang dan het gemiddelde. Wie beweert dat de tieners te lang in bed blijven liggen en dus niet kunnen luisteren komt bedrogen uit. Het zijn daarentegen de adolescenten die de kampioen-luilakken blijken te zijn.

4. De morgen en de voormiddag blijken nog altijd de radiomomenten bij uitstek. Radio krijgt wel meer concurrentie van het groeiende televisie - aanbod overdag.

5. Radio Donna is de grote verliezer van 2007 en valt behoorlijk terug in luisteraantallen tot 13%. De grote winnaars van 2007 zijn Q-Music en Studio Brussel. Q-Music omdat het net zijn marktpositie kan bevestigen. Studio Brussel groeit stevig door tot boven de 8% marktaandeel.

6. Over het algemeen luisteren wij vooral thuis naar de radio. Ongeveer 2/3e van alle luistertijd valt samen met een huiselijke activiteit. Tijdens de week is luisteren op het werk ook populair en de wagen blijft eveneens een belangrijke plek om naar radio te luisteren.

Dat zijn natuurlijk de 6 conclusies die voor het REC het meest in ”het oor” sprongen. Als je wat dieper wil ingaan op de resultaten dan kan dat door HIER door te klikken.

Geen opmerkingen: