maandag 2 februari 2009

MEDIAWIJSHEID: “WERK AAN DE WINKEL!”

Als medewerker onderwijs verdiep ik mij op het REC in wat het betekent om mediawijs te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat naast media-educatie ook mediawijsheid een vaste plek verdient binnen het onderwijs. Educatie concentreert zich op het creëren van een basiskennis rond media. Mediawijs zijn impliceert meer dan alleen omgaan met media, maar vraagt om medewerking en een juiste mentaliteit. De komende weken vertel ik jullie alles over mediawijsheid en hoe ook wij hier op het REC die mediawijze boodschap verkondigen.

De manier waarop en waarover wij met elkaar communiceren wordt vandaag bepaald door media. Oude, nieuwe, analoge en digitale media vormen onze gemedialiseerde wereld. Een complex en veranderlijk landschap waarin ook jongeren actief, maar vooral verstandig moeten bewegen. Mediawijsheid helpt hierbij, door te zorgen voor een geheel van kennis en vaardigheden, waarmee jongeren zich bewust kunnen plaatsen tegenover media.

Het REC wil graag met alle Vlaamse jongeren actief aan de slag gaan rond die mediawijsheid. Wij vonden daarvoor een partner en creëerden samen de MEDIAKIT. Een educatieve tool binnen het secundair onderwijs over, door en met media. Jongeren maken op een praktische manier kennis met media en mogen zelf aan de slag met audiomateriaal in onze “mediakoffer”. Ze worden reporter, journalist, producer of technicus en beleven media vanuit hùn oogpunt.

Media waren ooit elementen in onze omgeving, nu zijn ze de omgeving zelf geworden. Met de MEDIAKIT bevorderen we de kritische blik van jongeren naar media toe én gebruiken we het medium radio als maatschappelijke hefboom. Dankzij onze MEDIAKIT krijgen zowel leerkrachten als jongeren toegang tot mediawijsheid en leren ze samen mediawijs te zijn in onze maatschappij. Het REC Radiocentrum wil samen met het onderwijs mediawijsheid op de kaart brengen en hoopt een aanzet te geven tot andere mediawijze initiatieven in Vlaanderen.

Geen opmerkingen: