dinsdag 25 november 2008

Jonge reporters aan de slag in en rond Kunstencentrum Vooruit

Het Gentse Kunstencentrum Vooruit zet zwaar in op wat wij graag met een vuil woord omschrijven als User Generated Content. Eigenlijk komt het erop neer dat Vooruit cultuurliefhebbers faciliteert om na een concert, optreden of voorstelling virtueel na te kaarten via het internet. In een ideale wereld voelt die cultuurhuisbezoeker zich ook nog eens geroepen om zelf een impressie neer te pennen, een filmpje te uploaden of een foto te delen met de wereld. Vooruit beschikt daarvoor over een goed uitgebouwde communitywebsite die het eenvoudig maakt om eigen gemaakte media te delen met vrienden en mede-cultuurliefhebbers.



Vooral jongeren zijn zeer bedreven in het vergaren van foto's, filmpjes en impressies. Naast hun behendigheid beschikken ze ook nog over een gezonde dosis jeugdig enthousiasme, zijn ze leergierig en hebben ze ook nog eens de tijd om die online community in leven te houden. En zeg nu bovendien zelf: wie kan cultuur beter naar de jongeren brengen dan die jongeren zelf? Vooruit heeft dit ook ingezien, en betrekt de jongeren bij de programmatie en de verslaggeving van hun programma.

Met "5 for students" prijst Vooruit elke maand 5 voorstellingen aan die voor jongeren uitermate interessant zijn. Die keuze wordt gemaakt door een enthousiast team van tieners en frisse twintigers, trouwe bezoekers van Vooruit die graag hun mening over de programmatie willen delen. Elke maand komen ze samen, kiezen ze de vijf voorstellingen, schrijven ze verslagen, maken ze foto's of trekken ze zelf op interview. Dit onder het motto: "Wat we zelf doen, doen we... hipper."



Met de hulp van het REC worden de jonge reporters de komende weken ondergedompeld in de beginselen van de journalistiek. In een tweedaagse training maakt het REC de jongeren attent op de valkuilen voor de journalist. Bronnen checken, interviews regelen en de juiste vragen stellen, een goede invalshoek zoeken, stressen voor de deadline, omgaan met embargo's en lastige interviewees... Het REC laat de jongeren van al deze zaken proeven.
Daarnaast voorziet het REC - uiteraard - een luikje audio: een aantal jongeren trekt de baan op voor een radiointerview, en gaat achteraf met het verzamelde audiomateriaal aan de montagetafel zitten. Anderen wagen zich aan een verdiepend webinterview of trekken - alweer met een microfoon in de hand - de straat op voor de mening van de mens in de straat. Het resultaat is een crossmediale impressie van een (vooraf opgegeven) thema.

Vorig weekend tackelden 10 reporters het thema L-day, ofte dé dag voor lesbische en biseksuele vrouwen. Lees en beluister hun impressies hier:

- vooruitblik (Vooruit blik) op L-day
- sfeerverslag (web)
- voxpop ofte de mening van de mens in de straat (audio)







1 opmerking:

Anoniem zei

Also ich vermute dies war nur eine Modeerscheinung