vrijdag 5 december 2008

Internetblindheid

Gisteren was ik op de studiedag van het Vlaams informatiepunt Jeugd naar aanleiding van hun rapport over de informatiebehoefte van jongeren. Eén van de workshops die ik volgde ging over "internetblindheid", en focuste vooral op de mogelijkheden om als organisatie met je website zoveel mogelijk jongeren te bereiken. Zeker voor de socio-culturele sector, die niet over riante budgetten beschikt, is elke raad op dat vlak mooi meegenomen. Er zijn bedrijven genoeg die veel geld vragen voor die zogenaamde "search engine optimalization".

Jongeren die interesse hebben in - om nu een willekeurig voorbeeld te geven - radio maken, typen in Google niet: "REC Radiocentrum". Tuurlijk niet, logisch toch? Zij omschrijven hun behoefte, hun probleem aan de hand van kernwoorden. "Ik radio maken", "radio maken", "vragen over radio", dat zijn de zaken waar zij gaan op zoeken. Ik checkte het gisteren, en we stonden met het REC met "radio maken" op de derde pagina. Onvindbaar voor luie surfers en zoekers, die we allemaal zijn. Kan dus beter.

Wat helpt om gemakkelijker gevonden te worden? Een website met een voorpagina met regelmatig wisselende inhoud. Blogs schrijven waarin de kernwoorden staan waarop jongeren gaan zoeken. Zorgen dat je in de html code van je webpagina alle titels en descriptions correct invult. Op alle sociale netwerken aanwezig zijn. Overal de naam van je eigen organisatie claimen. Wikipedia aanvullen. Youtube filmpjes taggen met de naam van je organisatie. Anderen zoveel mogelijk laten linken naar jou en omgekeerd. Een .org domein claimen. Dat zal zowat het belangrijkste zijn dat ik heb onthouden van de workshop.

Links vanuit Facebook en LinkedIn helpen om je naam te laten circuleren bij jongeren, maar tellen niet mee om hoger te komen in de rankings. Google maakt daar abstractie van, de sloebers. Ook logo's laat Google links liggen! Als je dus aan een andere organisatie vraagt om je logo te vermelden op hun website, dan spring je WEL in het oog als mensen de site passeren, maar het helpt je geen fluit om door jongeren makkelijker gevonden te worden. Vraag dus aan organisaties om je NAAM te vermelden, met daaronder een link.

Tot slot nog even dit: bij ons in het REC kom je te weten hoe je radio maakt. Want radio maak je zelf. Zelf radio maken? Vragen over radio? Wij geven radioworkshops. En advies over radio. Ook rondleidingen op radio. Radiorondleidingen als het ware. Radio. Radio. Radio. Maak zelf radio. Voila, weer een stapje dichter naar de top.

Pieter is in december gastblogger bij Jeugdwerknet, het knooppunt tussen jeugdwerk en ICT. Onderstaande blog verschijnt ook op de jeugdwerknet blog. De inhoud van deze blogs bevatten niet noodzakelijk het standpunt van het REC Radiocentrum, maar zijn eerder persoonlijke belevenissen.

Geen opmerkingen: