vrijdag 7 november 2008

The Diversity Show

Op 5 november vond in het Mediapark in Hilversum 'The Diversity Show' plaats. Geen duf congres, maar één grote TV-show gepresenteerd door Saira Khan, een Britse met Pakistaanse ouders, die ontdekt werd toen ze deelnam aan The Apprentice, de Britse versie van De topmanager.

Tijdens het ochtendgedeelte werden vooral de workshops voorgesteld. Stedman Graham, man van Oprah Winfrey maar vooral consultant en marketeer, beet de spits af. Zijn speech deed heel hard denken aan de Amerikaanse TV-dominees en klonk zo nu en dan een tikje afgrammeld.

Daarna volgde een korte discussie tussen Fritz Pleitgen, de voorzitter van de EBU en Ruud Bierman, van de NOS die alletwee een goed voorbeeld van diversiteit voorstelden.

Your Game opende met twee voetballers die panna-trucjes lieten zien. Dit project van BBC Sport probeerde in 2008 moeilijk te bereiken jongeren bijeen te brengen door voetbal, muziek en straatcultuur te mengen. De workshop werd voorgesteld door jongeren die zelf mee in het project zijn gestapt en nu de ambassadeurs geworden zijn.



Zelf heb ik 's namiddags de workshop zeven gouden regels om groot te worden in de media gevolgd, onder begeleiding van Mezen Dannawi van FunX en Gianni Marzo en Geert De Clercq van de Cel Diversiteit van de VRT. FunX is een Nederlandse multiculturele zender waar we onlangs de Oriental stream nog van bespraken in voor u beluisterd. Mezen, Nederlander met Antilliaans-Libanese roots, begon in 2003 bij FunX als presentator en is ondertussen programmadirecteur. Hij verklaarde het succes van FunX aan de hand van 7 werknemers. Het verdere verloop van de workshop bestond uit een discussie aan de hand van multiculturele televisieprogramma's op nationaal, internationaal en globaal niveau:
In Puberruil van de KRO wisselen 2 Nederlandse pubers voor één week van leefwereld. Dit kunnen een Turkse Amsterdammer en een kaaskop uit Enschede zijn, maar ook een Utrechtse Cybergoth en een boerendochter uit Drenthe.
Verder werden Rwina van de VRT en de Duits-Egyptische talkshow 'Jugend ohne Grenzen' voorgesteld. Dit programma wordt afwisselend opgenomen in Berlijn en Caïro en in Egypte uitgezonden. Het laat Duitse en Egyptische jongeren discussiëren over hun leefwereld en brengt hen zo dichter bij mekaar.
Op www.strangerfestival.com kunnen jongeren van over heel de wereld een filmpje van één minuut uploaden, niet over zichzelf, maar over iets dat ze belangrijk vinden. Het forum werkt samen met TV-zenders zoals MTV-Nederland en geeft op die manier de jongeren nog een groter platform. Zoals het filmpje van Nanda, dat werd overgenomen door Het Hart van Nederland.

Jörgen Raymann, de Surinaamse Nederlander van Raymann is laat, praatte de Dinner Show aan mekaar. Heel lekker, maar misschien was de begrafenis van een foetus in God's waiting room, een documentaire van Channel 4 over een islamitische begrafenisondernemer, niet de beste manier om de eetlust op te wekken.

donderdag 6 november 2008

Nieuwe REC - masterclasses

Masterclass Jingles (te gast bij Jinglebedrijf Brandy in Brussel)
Brandy is gespecialiseerd in branding en audio design. Tijdens deze masterclass gaan we in een kleine groep op bezoek bij Brandy in Brussel, bekijken we hun productieruimtes, en gaan we actief aan de slag met de bouwstenen van jingles, power intro’s, en allerhande audiofragmenten. De mensen van Brandy geven je montagegewijs een aantal tips and tricks, en leren je het verschil tussen een standaard montage en een professionele audiomontage. Voor deze masterclass is voorkennis van audiomontage-software vereist.

Wanneer? woensdag 19 november 2008 - 19u00 tot 22u00
waar? Brandy Brussel, Avenue Huart Hamoir 111, 1030 Brussel
prijs? 25 euro (leden van partnerzenders: 20 euro)
inschrijven? mailen naar contact[at]radiocentrum.be


Masterclass Personality (te gast: Wim Oosterlinck) Hou je van Wim Oosterlinck, of zap je liever weg als hij op jouw radio komt? We don’t care! Feit is dat Wim een typevoorbeeld is van de personality op radio.


Steeds vaker draaien radioprogramma’s (en zelfs zenders) rond persoonlijkheden, en dat vereist een aantal extra vaardigheden. Wim Oosterlinck, boegbeeld van Q-music en ex VRT-presentator geeft tijdens deze sessie een aantal tips en tricks om je persoonlijkheid mee te geven met de radiogolven.

Wanneer? donderdag 4 december 2008 - 19u00 tot 22u00
waar? REC-studio, Sint Pietersnieuwstraat 45, 9000 Gent
prijs? 25 euro (leden van partnerzenders: 20 euro)
inschrijven? mailen naar contact[at]radiocentrum.be

Brandy zoekt Marketing & Sales executive

Brandy, the branding company is een jonge groep van media-adviseurs en producers die verschillende radio- en televisiestations in binnen- en buitenland ondersteunen.
Dit gaat van strategisch brandingadvies tot de productie van audiovisuele vormgeving zoals jingles en generieken.

Brandy werkt sinds kort vanuit Brussel aan nieuwe nationale en internationale projecten en zoekt daarvoor enthousiast talent, ondermeer een marketing & sales executive. Hieronder alvast meer informatie :

Met jouw ervaring op vlak van audioproductie én onze imaging-tools (jingles, idents, ...)verken je nieuwe internationale markten. Je bent commercieel en klantvriendelijk ingesteld en je kan je passie voor vormgeving voor radio en tv makkelijk overbrengen aan onze (potentiële) buitenlandse klanten. Kennis van de media van binnenuit geeft je een essentieel voordeel. Een hogere opleiding, een perfecte talenkennis (Engels, Duits, Frans) en commerciële feel zijn essentieel om deze business-unit te versterken.

Herken je je in dit profiel? Stuur dan je kandidatuur met uitgebreid cv naar:

Brandy, the branding company, t.a.v. Diederik Decraene
Huart Hamoirlaan 111
1030 Brussel

e-mail: jobs@brandy-jingles.com

dinsdag 4 november 2008

Urgent.fm zoekt een nieuwe hoofdproducer


De Gentse jongerenradio Urgent.fm is op zoek naar een nieuwe hoofdproducer. De hoofdproducer is de eindverantwoordelijke voor de dagelijkse werking en het totaal aan mediaproducten dat op alle kanalen van Urgent.fm wordt gepubliceerd. Zijn of haar taak bestaat uit het verzorgen van de continuiteit van de werking en het product, en de creatieve uitwerking ervan. Deze producer is 7 dagen op 7 verantwoordelijk voor ‘het geluid’ van Urgent.fm. In de praktijk houdt dat eveneens in dat een aantal logistieke en coördinerende taken de verantwoordelijkheid worden van deze productieverantwoordelijke.

De hoofdproducer staat ondermeer in voor de ondersteuning en voorbereiding van de Algemene vergadering, de Raad van bestuur en coördineert het Dagelijks Bestuur. Ook partnerships en profilering van het merk Urgent.fm behoren tot het takenpakket. De hoofdproducer werkt nauw samen met vrijwilligers, streeft ernaar de kwaliteit van het programma-aanbod voortdurend te verbeteren en is verantwoordelijk voor infrastructuur.

De volledige vacature kan je hier bekijken.


De sollicitatiebrief en cv dienen voor 17 november per mail te worden gericht aan sven@urgent.fm. De geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek op 20 november in Gent.

Voor bijkomende informatie kan je terecht bij:

Sven De Coninck
Voorzitter Urgent.fm
09/264.79.08
0496/49.88.41

vrijdag 31 oktober 2008

Voor u beluisterd: FunX Oriental Stream

In de rubriek "Voor u beluisterd" schuift het REC een radioformat naar voren dat de moeite waard is. Nu eens een programma, dan weer een zender, soms gewoon een idee ter inspiratie. Deze keer: de Oriental Stream van FunX.

Op het hoofdkwartier van het REC Radiocentrum stemmen we de laatste tijd opvallend vaak af op de Oriental stream van het Nederlandse radiostation FunX. Daar kun je namelijk vierentwintig uur per dag terecht voor non stop opzwepende riedeltjes van artiesten als Khaled, Nancy Ajram of Mohamed Nour. Bevordert het werkritme, en je wordt er gegarandeerd goedgezind van.

FunX
Het Nederlandse FunX verhaal start in 2002, en ondertussen is het station uitgegroeid tot een referentie als we spreken over een jong aanvoelend "urban format" met speciale aandacht voor allochtone jongeren. FunX geeft naar eigen zeggen kansen aan mediatalenten uit alle lagen van de samenleving, en wordt ondersteund vanuit de overheid en een aantal investerende omroepen. De resterende inkomsten haalt de zender uit reclame. Er zijn één landelijke en 4 stedelijke zenders.

Duiding!
Op zich is er aan het format weinig opmerkelijks op te merken: non stop oriental muziek, FunX jingletje hier en daar, geen reclame, geen presentatie. De Donna Hitbits van de "oosterse" muziek zeg maar. Toch verdient het format een plaatsje in deze formatheek, en wel omwille van de ontstaanswijze. Want de denktank draaide bij FunX in 2008 blijkbaar op volle toeren als het gaat over het lanceren van non stop streams.

Moet er nog stream zijn?
In februari 2008 airt FunX een urban hitlijst naar aanleiding van Valentijn. Die top 100 krijgt heel wat aandacht op de website van FunX, alsook on air. En zie! Enkele weken later ontspruit uit het niks de FunX Slowjamz stream.

Geslaagd experiment blijkbaar: want FunX zal in 2008 nog 3 nieuwe streams introduceren: na Pasen volgt de Reggae stream, de Latin Stream ontspruit aan de gelijknamige hitlijst. Naar aanleiding van het einde van de Rammadan (met het bijhorende suikerfeest) organiseert FunX de SugerMix. En hopla! Sinds begin oktober is er nu dus ook FunX Oriental.

Verdieping
Achter de Oriental Stream schuilt www-gewijs de verdiepende website Arabsounds.nl, een muziekcatalogus vol Arabische artiesten en muzikale trends. En duidelijk zwaar gelinkt aan FunX zelf, al gebruikt de site een ander design.

Een ding is ons niet helemaal duidelijk: waarom heeft de Oriental Stream WEL nieuws op het uur, en de Slow Jamz en Reggae niet? Antwoorden altijd welkom in de comments.

Beluister hier de Oriental Stream
Snuffel ook eens door de andere FunX zenders
Check de website van FunX

De volgende integratierel?

Sven De Coninck - coördinator REC Radiocentrum

De laatste weken belandde ik enkele keren kort na elkaar in een kader waar jeugdcultuur een serieus topic voor een uitgebreide beleidsdiscussie en academisch discours was. Hoewel ik vroeger regelmatig in dit soort setting geraakte, blijft het ook voor mij nog altijd wat bevreemdend om zo’n organisch gegeven als jeugdcultuur op een abstracte en afstandelijke manier te behandelen.

Onvermijdelijk kwamen in beide discussies het mediagebruik van jongeren en - daar is ie alweer - “de nieuwe media” ter sprake. Voor de allereerste generaties van “digital natives” is actief mediagebruik namelijk ook een logische en natuurlijke verlenging van hun offline persoonlijkheid geworden. De huidige generatie jongeren is dan ook de eerste voor wie zelf actief media maken of het bouwen aan hun eigen virtuele zone een evidentie geworden is.

Dat idee van een autonome zone is echter iets van alle tijden. In dit verband kan het zeker geen kwaad om even te gaan kijken naar het concept van een tijdelijk autonome zone, een TAZ, zoals de “anarchistische” denker Hakim Bey ze omschrijft. Hieruit blijkt dat de behoefte aan vrije creatieve ruimte al veel langer een nood is en dat deze evolutie ook een ideologische inslag kan hebben.

Die autonome ruimte wordt dankzij web 2.0. en de technologische convergentie van de media steeds meer een algemeen goed. Door die vlotte toegang tot mediaproductie wordt media maken voornamelijk voor de generatie die er in opgegroeid is, een echte skill, een vaardigheid zoals skaten, dj’en, muziek maken, … kortom een creatieve manier om je te uiten. Die skill is echter ook niet meer dan dat.

Waar het traditionele media maken vaak iets verheven had, een maatschappelijke verantwoordelijkheid leek te hebben en vaak ook bewondering uitlokt, is dat voor deze steeds grotere schare aan spontaan creatieve mediamakers helemaal het geval niet meer. Voor deze generaties krijgt het plezier van het maken en het beleven duidelijk voorrang op het overbrengen van een boodschap. Hiermee wil ik niet zeggen dat voor hen de boodschap geen belang meer heeft, maar je ziet de journalistieke meerwaarde van een media-uiting steeds meer aan waarde inboeten.

Ook met deze evolutie van “de nieuwe media” zie je dat het gros van de “digital immigrants”, van beleidsmakers over failliete platenboer tot bezorgde ouders, zich eigenlijk nog steeds niet weten te positioneren in de digitale evolutie. Hoe langer de spreekwoordelijke immigrants zich niet weten te integreren, des te meer is deze tijdelijk autonome wereld van boodschappen aan de mediale creatievelingen, vaak nog zonder diploma of aandelen in een mediabedrijf.

Of een snelle adaptatie van de immigranten aan hun nieuwe omgeving, een goeie zaak is voor het medialandschap moet ieder voor zichzelf uitmaken. In dit tijdperk is er maar éen credo: You choose, You produce.

donderdag 30 oktober 2008

Het REC Radiocentrum pleit voor een Billijke(re) Vergoeding!

De Billijke Vergoeding is de vergoeding die moet betaald worden voor het publieke gebruik van het muziekrepertoire van uitvoerende artiesten en muziekproducenten. Wettelijk wordt de Billijke Vergoeding geregeld door het Koninklijk Besluit van 9 maart 2003 voor de radio-omroepen, aangevuld en gewijzigd met bepalingen uit het KB van 21 december 2005. De volledige tekst van dit Koninklijk Besluit kan je hier raadplegen.

Het bewuste Koninklijk Besluit voorziet een opmerkelijke opdeling tussen de diverse radiostations. De regeling maakt meer bepaald een onderscheid tussen lokale radio en gemeenschapradio, waaronder de nationale zenders, samenwerkingsverbanden en netwerkradio vallen. Ook de wijze van berekening wordt bepaald in het KB. Hier valt op dat in het geval van de lokale radio-omroepen enkel rekening wordt gehouden met het aantal luisteraars. Lokale radiostations die niet door het CIM worden opgenomen, betalen een forfaitair minimumbedrag van € 448 waarbij men er van uitgaat dat een zender automatisch 100 luisteraars heeft. Gebeurt de berekening echter wel op basis van de CIM cijfers, dan ligt het te betalen bedrag al snel vele malen hoger.

In het geval van de Gemeenschapsradio’s wordt naast het aantal luisteraars ook het jaarlijks aantal uren beschermde muziek in rekening gebracht. Deze prijs per uur muziek is evenredig met de hoogte van de financiële middelen van de radio-omroepen. Ook de beschikbare financiële middelen hebben – in tegenstelling tot de lokale zenders - voor wat betreft de Gemeenschapsradio’s dus een invloed op het uiteindelijke bedrag van de billijke vergoeding.

De Billijke Vergoeding zorgt al langer voor problemen in de radiosector. Naar aanleiding hiervan heeft het REC Radiocentrum stappen ondernomen om het debat in het Vlaams Parlement hierover te stofferen.

Er zijn verschillende argumenten voor een aanpassing voor wat betreft de lokale radiosector, aangezien zeker ook hier de beschikbare financiële middelen van doorslaggevend belang kunnen zijn.

Het is duidelijk dat er nood is aan een nieuwe berekeningsgrond voor de Billijke Vergoeding zodat in de toekomst rechtvaardige tarieven kunnen gehanteerd worden. Er moet vooral gestreefd worden naar een vast en voorspelbaar bedrag dat de stations bij de opmaking van de begroting in staat stelt het exacte bedrag op voorhand in te schrijven. Nu wordt men al te vaak geconfronteerd met onverwacht hoge vergoedingen waarvoor onvoldoende plaats in de begroting is vrijgemaakt. Dit staat haaks op het principe dat de billijke vergoeding billijk is, “omdat zij niet opgelegd is, maar het resultaat is van lange onderhandelingen met de gebruikers.”

maandag 27 oktober 2008


Van zaterdag 8 tot en met zondag 23 november kan je naar Membraan, een tentoonstelling georganiseerd door Aifoon. Aifoon is een kunsteducatieve organisatie die klank centraal stelt binnen de audiovisuele communicatie. Uitgangspunt van Membraan is het voelen en beleven van geluiden met als doel de bezoekers onder te dompelen in de geluidenwereld, waardoor ze op een attentere en onderzoekende manier gaan luisteren.

Aifoon heeft een zevental interactieve installaties ontwikkeld die in een soort labyrint in de kelders van de Zebrastraat (Gent) opgesteld staan. Dit parcours wordt doorspekt met een aantal audiovisuele kunstwerkjes uit hun workshops en stages.

De geluidskunstenaars die meewerken aan Membraan zijn Bram Bosteels, Jürgen De Blonde, Stijn Dickel, Marc Galo, Dijf Sanders, Stefaan Smagghe en Thomas Smetryns.

Alle info vind je op www.aifoon.org

woensdag 22 oktober 2008

Digitale radio

Sven De Coninck - coördinator REC Radiocentrum

Binnenkort valt definitief het doek over de analoge televisie-uitzendingen in Vlaanderen. Wie nog sneeuw zal willen op zijn televisie zal vanaf dan moeten afstemmen op het kerstkanaal of het Olympisch wintersportkanaal. Voor radio zijn wij daar echter nog lang niet. Onlangs werd bekendgemaakt welke digitale kanalen beschikbaar zullen zijn voor radio – uitzendingen. Jammer genoeg wordt het daar vooral koffiedik kijken wie wel zal willen en kunnen investeren in het avontuur van de digitale ether.

In radioland zweert men op dit moment nog altijd bij de reguliere etheruitzendingen en hebben er velen koudwatervrees om zich in het digitale (broadcast)avontuur te storten. Natuurlijk heeft veel ermee te maken dat er voor audio nog geen digitale standaardtechnologie is en dat er weinig andere ontvangers wijdverbreid zijn buiten de fm-ontvangers. Ook kabelradio en internetradio zijn in Vlaanderen alvast nog geen sterke media. De Nederlandse luisteraar bijvoorbeeld geniet wel graag van het luistercomfort van de kabelradio.

Als je kijkt naar het aanbod van internetradiozenders dan gebeurt er daar het een en het ander, maar dat is in Vlaanderen dan toch nog niet van zo’n onweerstaanbaar niveau om daar al je waardevolle downloadtime aan op te offeren. Het was tot nu vaak ook makkelijker om op de ether in plaats van het net in te loggen. Bij technologie zoals Dab, Drm, … - hoe hoogstaand ook - mag je op dit moment spreken van vrij marginale fenomenen op onze mediamarkt. Wat de nieuwe mobiele toepassingen voor onder andere digitale video zoals Dvbh of Dvbt zullen vermogen, blijft zeker nog koffiedik kijken.

Twee zaken zijn zeker: ten eerste moet de zoektocht naar een nieuwe standaard eigenlijk nog beginnen en ten tweede zijn de fm – uitzendingen nog lang niet uit ons dagelijks leven weg te branden. De komende tien jaar mag de zoektocht dus beginnen. De eerste logische stap daarin wordt een verdere integratie tussen de digitale broadcast toepassingen en wat nu nog als onze algemene standaard geldt: de analoge ether. De toekomst van radio hangt misschien vooral in die ether “in de lucht”.

dinsdag 21 oktober 2008

Radio maken brengt de gezondheid schade toe

Liefdevolle toewijding is het kostbaarste wat de mens kan geven aan iemand of iets, in het bijzonder als het gaat om een radiopresentator met de grootste toewijding voor zijn vak. Gevaarlijk wordt het wanneer die toewijding ten koste gaat van de algemene volksgezondheid, de infrastructuur in de radiostudio en vooral wanneer de passie voor het vak levensbedreigend wordt.

vrijdag 17 oktober 2008

Voor u beluisterd: "Dial-a-stranger", kleine verhalen met grote woorden

In de rubriek "Voor u beluisterd" schuift het REC een radioformat naar voren dat de moeite waard is. Nu eens een programma, dan weer een zender, soms gewoon een idee ter inspiratie.
Deze keer: "Dial-a-stranger" een Amerikaanse podcast met een eeuwenoude truc: onbekenden bellen en eenvoudig weg een praatje slaan.



"When you don't know who to turn to... turn to who you don't know."
Podcast, USA

Het idee is even geniaal als eenvoudig: bel een wildvreemde op vanuit de radiostudio, en steek van wal met een alledaagse vraag als: "hoe was je dag?". Als het ijs wat gebroken is, begin je met het iets serieuzere werk. Je stelt de vraag die de vorige nobele onbekende luisteraar doorgeeft, als ware het een "kettingvraag".

"Wie heeft ooit je leven gered?", "Wat was vandaag je goede daad?", "Waaraan denk je als je aan het poetsen slaat?"... Grappige vragen, vrijpostige vragen, intieme of arrogante vragen: de makers van deze podcast zijn weinig bedeesd, maar houden het steeds beschaafd en beleefd. Geen bedriegerij of flauwe grapjes dus. De openingsvraag - toch wel de rode draad in het hele idee - is op zich maar een opstapje, een stok tussen de deur. Wel van belang: de vaak meanderende lyrische hersenspinsels van de mensen die opgebeld worden. Hun kleine anekdotes of ergernissen, vaak beangstigend herkenbaar.

De oprichters, Zachary Kent en Mercedes Martinez, doen waarschijnlijk hard hun best om enkel de interessante verhalen over te houden. Het resultaat is daarom ook een geslaagde wekelijkse confrontatie met de schijnbare eerlijkheid van wildvreemden, en de intieme confrontaties die dit vaak oplevert. De podcast varieert elke week, en Zachary en Mercedes teasen hun potentieel luisterpubliek met de volgende tags: kaas, ijsberen, cilinders, mensen met de vreemde gewoonte om aan hun huis te ruiken, enzovoort.

Lees meer
- de website van Dial-a-stranger

woensdag 8 oktober 2008

Radio Wonderland, een herontdekking van vervlogen radiomagie

Door Dieter van Huffel

Naar aanleiding van het nieuwe cultuurseizoen dat zijn aanvang neemt in het cultuurcentrum te Kortrijk, organiseerden twee guitige en goedlachse dames van vzw Casa Blanca al voor de vijfde maal het wonderlandproject. Dit jaarlijks terugkerend tweedaags project laat jong en oud kennismaken met de Kortrijkse schouwburg op een onconventionele en kindvriendelijke wijze.

Dat dit jaar het concept Radio Wonderland werd gekozen kan eigenlijk geen verassing genoemd worden. Zeker als je weet dat het cultuurcentrum de vroegere Radio 2 studio’s huisvest. Dit gegeven maakte van het gehele project een nog meer tastbaar gegeven, zelfs voor de REC-boys/girls die de live-radio uitzending verzorgden. Ze vonden het namelijk een ware eer om in zo’n radiohistorisch kader radio te mogen maken.

Radio wonderland was een doe-dag voor kinderen. Ze werkten mee aan de radio-uitzending en hun stem laten analyseren door een stemcoach, ze deden mee aan de karaoke en woonden mini-optredens bij.



Dit alles onder het alziende oog van Willy Wonderland, de karakteristieke huisbewaarder van de gebouwen van Radio Wonderland.

Willy was al even wonderlijk als zijn naam liet uitschijnen. Zijn aanwezigheid ademde de sfeer van vervlogen tijden waarin de excentrieke radiomaker zijn luisteraars geboeid hield met ietwat overdreven verhalen. Inclusief foute oneliners en boutades allerhande die toegespitst waren op de kinderen, maar waar ook menig attente ouder/leerkracht even moest van grinniken.

In retrospectief was Radio Wonderland een project dat zijn doel volledig raakte en waar ook de REC-medewerkers leerden omgaan met de niet alledaagse druk van het werken met een kinderen die een deadline moesten halen voor hun glorieuze radio-moment. Was dat even zweten!

dinsdag 7 oktober 2008

Air Obscure : een verslag

Door Peter Van Goethem
Toen Festival Made®!, een nieuw en eigenzinnig project van het Internationaal Festival van Vlaanderen, aankondigde dat hun centrale thema dit jaar ‘Nachtmuziek’ zou zijn,
schoten als van nature de antennetjes van het REC Radiocentrum de lucht in.

Snel kwam een samenwerking tot stand, die leidde naar de uitvoering van een wel zeer speciaal experiment in de kerkers van het Gentse justitiepaleis. Air Obscure was geboren.

Zaterdag 27 september had het REC twee locaties ingepalmd in het oude gerechtshof. De cellen van de kelderverdieping, waar beklaagden normaliter hun proces afwachten, vormden de eerste locatie, een van nature onaangename plek die door een strategisch spel van verduistering en belichting een nog bevreemdender, killer atmosfeer aannam. Bezoekers aan het festival werden zonder veel misbaar naar een cel geleid, (vrijwillig!) opgesloten en alleen gelaten met een hoofdtelefoon en een computerscherm. Dit scherm bood een keuze uit zes ‘audiostromen’, geluidsfragmenten die elk een ander aspect van de nacht illustreerden. Dat kon nachtmuziek zijn, kleine én grote. Maar evengoed een eenzame stem in de nacht, een droom, het spel van geliefden. Medewerkers van het REC hadden hun creativiteit de vrije loop gelaten en zes heel erg verschillende interpretaties van hoe de nacht klinkt bijeengeknutseld. Doel van dit experiment was te peilen naar wat mensen zelf associëren met nachtgeluid, hoe ze erop reageren, of ze erdoor aangetrokken worden of afgestoten.


Maar hoe viel dit na te trekken? Daar kwam de tweede locatie in het spel. Dankzij een vernuftig stukje technologie, met plezier ter beschikking gesteld door de firma Televic, kon een radiopresentator vanop grote afstand perfect volgen wat er in de cellen gebeurde. De presentator hoorde wat de bezoeker/luisteraar hoorde en kon, als het moment het toeliet, hen toespreken: interpelleren over hun keuzes, vragen stellen, een praatje slaan. Vaak werd deze ontlichaamde stem, die de hoofdtelefoon van de bezoeker binnendrong, met ontzetting onthaald, soms met ongeloof. Het duurde even eer de bezoekers wilden of konden antwoorden op de vragen die de stem hen stelde. Een stem, die zichzelf niet voorstelde, nooit achter het gordijn van de illusie liet kijken. Aandringen was soms nodig, maar nooit lang. Misschien was het de cocon van duisternis waarin ze gehuld waren, een artificiële nacht, een gekunstelde eenzaamheid, die de tongen deed loskomen, want zonder veel argwaan antwoordden de solitaire luisteraars op de vragen van de onbekende, maar geruststellende stem.

Op deze manier overbrugde het REC de afstand die er immer blijft tussen een maker van nachtradio en zijn luisteraar. Twee mensen die allebei wakker zijn wanneer de meesten slapen, die daardoor met elkaar verbonden zijn, maar zelden ongestoord met elkaar kunnen praten over wat hen bindt. Tenzij om een plaatje aan te vragen.

De reacties op Air Obscure waren buiten alle verwachtingen. Kinderen reageerden het spontaanst, aanvaardden de stem die hen toesprak zonder enige gêne of verwondering. Ouderen genoten merkbaar van de nocturnes die hen aangeboden werden, zouden ook zonder de interventie van de presentator de ervaring meer dan geslaagd bevonden hebben, maar het enthousiasme in hun antwoorden was even duidelijk. Jong en oud schenen een klein avontuur beleefd te hebben in die cel. Zij leken de nacht op herkenbare en op vreemde manieren te omarmen en bereid te zijn omarmd te worden door de nacht en hoe die kan klinken. Geluid blijft mensen fascineren, mogelijks met een intimiteit die beelden missen, hoe rijk ze ook zijn. Experimenteren met die intimiteit, die herkenbaarheid, is minstens even fascinerend.

maandag 6 oktober 2008

Workshops radio maken voor allochtonen bij Urgent.FM


Eerder kon je hier al lezen dat het REC Radiocentrum een specifiek radiotraject heeft ontwikkeld voor allochtone jongeren van 16 tot 30 jaar. Meer bepaald bieden wij deze jongeren de kans om gratis te proeven van het radiomaken tijdens workshops bij één van onze partnerzenders. Na Antwerpen is het nu de beurt aan Gent.

Op 15 en 16 oktober houden we kennismakingsworkshops bij onze partnerzender Urgent.fm. Gedurende drie uur maak je kennis met radio, en wanneer je gebeten bent door de radiomicrobe stroom je door in het project. Op het einde van de rit krijg je de kans om de opgedane vaardigheden in de praktijk te brengen bij Urgent.fm.

Ben je geïnteresseerd of ken je jongeren die dit helemaal zouden zien zitten? Neem dan contact op met Fré via fre@radiocentrum.be of op 0498/43.31.09. Hij staat je graag te woord. Vergeet ook zeker en vast niet onze website te bekijken www.radiocentrum.be

vrijdag 26 september 2008

Luistergeld binnenkort ook in Wallonië afgeschaft

Tot op vandaag betaalt men in het franstalig landsgedeelte nog steeds jaarlijks 27€ luistergeld. Wallonië is het laatste gewest waar die heffing nog steeds van kracht was.

De afschaffing van het luistergeld in Wallonië werd al lang geëist, maar begrotingsminister Michel Daerden hield de boot af. Volgens Daerden was de opbrengst uit het luistergeld (zo'n tweehonderd miljoen euro) onmisbaar. Vanaf 1 oktober houdt deze inning echter op te bestaan.

Vlaanderen schafte het kijk- en luistergeld al op 1 januari 2002 af. Brussel volgt later. De afschaffing van het kijkgeld in Wallonië is later gepland.

BRON : radiovisie

dinsdag 9 september 2008

REC op Donna

Omdat we bij het REC niet vies zijn van wat schaamteloze zelfpromotie, was onze coördinator Sven De Coninck gisteravond te gast bij Thibaut Renard in het radio Donna programma Stereo Spécial.

Naast een voorstelling van onze werking en workshops kwam Sven ook een gratis Session Presentatie wegschenken. Twee Donna-luisteraars, Jasper en Filip, namen het tegen elkaar op in een wedstrijdje "hoe kondig ik in 20 seconden een radioprogramma aan". Hoe dat alles klonk en wie uiteindelijk gewonnen heeft kan je hier beluisteren:

Deel 1 :









Deel 2 :







dinsdag 2 september 2008

Nieuwe sessies radiomaken met Wim Oosterlinck!

Wil jij zelf radio maken? Droom je van je eigen programma? Heb je een vlotte radiostem of een vlijmscherp gevoel voor ritme? Reserveer dan je stek voor één van onze volgende workshops:

Sessions Presentatie
Session 1: Inleiding in het radiolandschap en luistersessie
Session 2: Radioberichten schrijven en interviewtechnieken
Session 3: Regie en vorm van een radioprogramma
Session 4: Radio Personality (gastdocent: Wim Oosterlinck)
Session 5: Zelf de knoppen bedienen

Reeks 1:
15 september 2008
22 september 2008
29 september 2008
6 oktober 2008
13 oktober 2008

Reeks 2:
20 oktober 2008
27 oktober 2008
3 november 2008
10 november 2008
17 november 2008

Wanneer: telkens van 19u30 tot 22u
Prijs: 200 € voor de reeks (<21 jaar: 20% korting) Inschrijven via radiocentrum.be

Check ook onze Sessions Techniek en Sessions Reporter!

woensdag 27 augustus 2008

Vacature coördinator JOC Brugge

De Jeugddienst van Brugge start binnenkort met het opzetten van een een Jongeren Ontmoetingscentrum, met daarin ondermeer een volledig uitgeruste internetradio en redactie, die er zal komen in samenwerking met het REC Radiocentrum.

Voor de opstart en coördinatie van dit Jongerenontmoetingscentrum organiseert de Stad een selectie voor de contractuele aanstelling van een Consulent Jeugddienst.

Jouw functie bestaat ondermeer uit :

-De opstart en algemene coördinatie van het Jongerenontmoetingscentrum.
-Samen met jongeren en de begeleidende commissie een op maat gemaakt jongerenontmoetingscentrum uitbouwen.
-Je organiseert en neemt actief deel aan diverse overlegmomenten.
-Je staat in voor de rekrutering, coaching en vorming van medewerkers en vrijwilligers voor zowel het ontmoetingsluik als de radio, en dit op een proces- en doelgerichte manier.
-Coördineren en samen met jongeren programmaschema’s en radioformats opstellen.

Interesse? Richt je kandidaatstelling met CV + motivatie uiterlijk op woensdag 17 september 2008 (poststempel) per gewoon schrijven aan het College van Burgemeester en Schepenen, Stadhuis, Burg 12 te 8000 Brugge. Je kan deze eveneens tegen ontvangstbewijs overhandigen in de Personeelsdienst, Blinde Ezelstraat 1 te 8000 Brugge of per mail versturen naar selectie.personeel@brugge.be.

De kandidaten die slagen in de schriftelijke proef, zullen uitgenodigd worden voor een gesprek.

Meer informatie kan je steeds bekomen via bovenvermelde Personeelsdienst, tel. 050 44 82 51.

De volledige vacature kan je hier bekijken.

vrijdag 22 augustus 2008

Samenwerkingsverband Nederlandstalige radiozenders

Tien Nederlandstalige muziekzenders (zeven Nederlandse en drie Belgische) gaan binnenkort van start met een samenwerkingsverband om het Nederlandstalige lied in de kijker te zetten.
Om dit te bereiken komt er ondermeer wekelijks een megatip, die dan telkens op de aangesloten zenders in hoge rotatie te horen zal zijn. Ook nummers van regionale artiesten zullen op die manier aan een breder publiek worden voorgesteld. Jouwradio, een project van onze partnerzender O radio, is één van aangesloten Belgische stations.

Het samenwerkingsverband is een onderdeel van een groter project, waartoe ook de Vakprijs Nederlandstalige Lied behoort. Een woordvoerder: "Door participatie en investering van de deelnemers samen met de platenmaatschappijen moet het geheel worden gefinancierd. De verspreiders van het genre realiseren dus samen een toekomst inzake de verspreiding van het Hollandse en Vlaamse lied;"


Een overzicht van de deelnemende zenders :

Vlaanderen :
Jouwradio
Radio Valencia
Suc6 FM

Nederland :
Bingo FM
Gigant FM
Het Gelders Geluid
Holland FM
Radio Atlantis
Radio Continu
Radio Moonlight

dinsdag 19 augustus 2008

Brandweer gaat radio's zachter zetten

Omdat moderne wagens vrijwel geluidsdicht zijn en meestal ook uitgerust met krachtige geluidsinstallaties, komt het meer en meer voor dat de sirenes van hulpdiensten niet of nauwelijks worden gehoord. Afgelopen vrijdag stond in de Nederlandse krant BN DeStem te lezen dat de brandweer van Utrecht daar iets op gevonden heeft : de Flister.

Dit apparaat maakt het mogelijk om autoradio's in de omgeving stiller te zetten, waardoor de bestuurder de sirenes beter kan horen. Tegelijkertijd verschijnt op het display het woord brandweer of ambulance. Eerst is er een proefperiode, waarna het de bedoeling is de Flister op grotere schaal te gaan inzetten.